top of page
Samenwerken.jpeg

Authentiek & Effectief Leiderschap 

Zelf aan het roer

In een wereld waarin veranderingen elkaar in hoog tempo opvolgen, nemen ook de eisen aan leiderschap toe. Organisaties hebben leidinggevenden nodig die niet alleen beschikken over managementvaardigheden, maar die ook (sociaal) wendbaar zijn, zichzelf goed kennen en onder druk handelen vanuit hun waarden en de opdracht van de organisatie.

Ons ontwikkelprogramma helpt leidinggevenden duurzaam, effectief én mensgericht te sturen.

Een verdiepend ontwikkeltraject

I​n organisaties waar veranderingen elkaar snel opvolgen, hebben leiders meer nodig dan alleen managementvaardigheden. Dit ontwikkeltraject versterkt:

  • Zelfinzicht & reflectievermogen – leidinggevenden kennen hun patronen en handelen bewuster.

  • Verbinding & invloed – effectiever communiceren, ook in uitdagende situaties.

  • Veerkracht & welzijn – omgaan met stress en weerbarstigheid, met oog voor het team.

  • Toekomstgericht leiderschap – koers bepalen en verandering duurzaam verankeren.

 

Geen standaardmodellen of trucjes, maar een leerproces dat stevig verankerd is in psychologische diepgang én praktisch toepasbaar is. Het resultaat: leidinggevenden die bewust en verbindend sturen, en zo bijdragen aan duurzame prestaties en een gezonde organisatiecultuur.
 

De Stuctuur

Vier stappen in authentiek en effectief leiderschap

Het programma is opgebouwd uit vier blokken, die samen een groeipad vormen van binnen naar buiten – en weer terug:

Fase 1: Jij & Jezelf

Fase 2: Jij & De Ander

Fase 3: Jij & Weerbarstigheid

Fase 4: Jij & De Toekomst (24u)

Inzicht in persoonlijke leergeschiedenis, persoonlijke drijfveren en patronen.

Hoe beïnvloed jij anderen – en hoe beïnvloeden zij jou?
Verbonden leiderschap, sturing, communicatie en invloed versterken.

Constructief omgaan met weerstand, stress en lastige gesprekken.

Leren signalen van stress en mentale klachten herkennen. Weten wat er speelt, het bespreekbaar maken en weten hoe ze medewerkers hierin kunnen ondersteunen.

Met behulp van het groeiregie-model en het WOOP-model vertalen zij hun inzichten naar een persoonlijk actieplan. Dit plan biedt concrete handvatten voor duurzame ontwikkeling en toekomstbestendig leiderschap.

We nemen hier ruim de tijd voor: ruim 24-uur - van 12.00 op dag 1 tot 14.00 op dag 2, inclusief actief avondprogramma. 

✨ Zo ontstaat een programma dat niet alleen zelfinzicht geeft, maar ook direct bijdraagt aan veerkrachtige, gezonde en doelgerichte teams.

Radicaal Authentiek

Resultaat

Na afloop beschikken deelnemers over:

  • een persoonlijke leiderschapsvisie, geworteld in waarden,

  • praktische vaardigheden die direct toepasbaar zijn,

  • groter zelfobservatievermogen en veerkracht,

  • concrete handvatten om teams gezond, betrokken en doelgericht te laten functioneren.

Werkwijze & basisgedachte

Actief leren en weloverwogen doen

Kernvisie

De rode draad door alle sessies is het ontwikkelen van zelfobservatie. Deelnemers leren herkennen wat zij voelen, hoe zij reageren en welke overtuigingen daarachter schuilgaan. Via verklarende theories, ervaringsgerichte oefeningen en reflectieverslagen brengen zij hun schuur- en stroommomenten in kaart: waar wringt het, waar klopt het? Dat vergroot zelfinzicht én leerbaarheid.

“Je kunt pas anders gaan handelen als je leert zien wat je doet zonder er bij na te denken.”

Tussentijdse opdrachten

Ontwikkeling vindt niet alleen tijdens de sessies plaats, maar juist in de tussentijd. Daarom werken deelnemers met opdrachten die hen helpen om nieuw gedrag te verankeren:

Logboek

Bijhouden van een persoonlijk logboek en zelfreflectie

Mini-Missies

Uitvoeren van kleine, persoonlijke mini-missies om inzichten direct te testen in de praktijk

Buddy-Systeem

Werken met een buddy-systeem om elkaar te ondersteunen en accountable te houden

Zo ontstaat niet alleen individueel leerrendement, maar ook een ripple-effect van change agents binnen de organisatie.

Methode

Onze methode is stevig onderbouwd en tegelijk praktisch toepasbaar. We putten uit inzichten uit o.a.:

  • Cognitieve gedragstraining (CGT, schematherapie, ACT): denk en gedragspatronen, overtuigingen en zelfbeeld; omgaan met ongemak en trouw blijven aan waarden

  • Leertheorie: hoe ontstaan overtuigingen en gedragingen en hoe veranderen ze?

  • Motiverende gespreksvoering (Miller & Rollnick): versterken van intrinsieke motivatie en autonomie

  • WOOP-model (Oettingen): effectief gedrag veranderen met oog voor obstakels

  • Neuropsychologie: stress, breinmodi, leerbaarheid en herstel

  • Toegepaste improvisatie (Say Yes): ervaringsgerichte en speelse oefeningen

We combineren dit met interactieve werkvormen, reflectieve gesprekken en creatieve interventies. Zo ontstaat een leeromgeving waarin hoofd, hart én handen aan bod komen — en gedragsverandering duurzaam beklijft.

bottom of page